چاپشو

استفاده از سلفون حرارتی در صنعت چاپ – تولیدکنندگان و توزیع کنندگان سلفون حرارتی در ایران

استفاده از سلفون حرارتی در صنعت چاپ

مقدمه

سلفون در حقیقت نوعی پلاستیک است که، کاربردهای زیادی نه تنها در صنعت چاپ بلکه در صنایع کشاورزی و داروسازی دارد. این محصول برای اولین بار در صنعت بسته بندی مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گرفت. از آنجایی که نقش سازنده ی سلفون کشی در جلوگیری از فساد مواد غذایی و نیز افزایش طول عمر آنها به اثبات رسید، استفاده از سلفون در صنایع دیگر از جمله، صنعت چاپ نیز مورد توجه قرار گرفت.

سلفون کشی کارهای چاپی از جمله کارهایی است که، به خصوص در حوزه ی صنعت چاپ امری رایج و چه بسا ضروری می باشد. با خواندن این جمله شاید از خود بپرسید دلیل استفاده از سلفون کشی در صنعت چاپ چیست؟ از جمله این دلایل میتوان به؛ حفاظت محصولات چاپی در برابر رطوبت، افزایش میزان مقاومت در برابر کشش و پارگی و … اشاره کرد.

سلفون ها از نظر شیوه ی اتصال به دو نوع؛ سلفون واتربیس و سلفون حرارتی تقسیم میشوند. به دلیل اهمیت و نقش سلفون حرارتی در صنعت چاپ، در ادامه به بحث و بررسی در مورد آن خواهیم پرداخت. سلفون کشی کارهای چاپی از جمله کارهایی است که، به خصوص در حوزه ی صنعت چاپ امری رایج و چه بسا ضروری می باشد.

نقش سلفون کشی در صنعت چاپ

سلفون کشی در حقیقت یکی از مراحلی است که پس از چاپ و قبل از عملیات برش کاغذ انجام میشود. در طی این عمل، لایه ی پلاستیکی بسیار نازکی از جنس پلی پروپیلن را روی سطح محصول می چسبانند. این لایه ی پروپیلنی در حقیقت مانند یک لایه ی پوششی یا محافظ به روی کار قرار می گیرد و از آن در برابر بسیاری از عوامل محافظت میکند. پس از پایان مرحله ی چاپ و پس از خشک شدن محصول چاپی یا کاغذ مورد نظر، عملیات سلفون کشی آغاز میشود. در طی این عملیات، سلفون که ورقه ای مات و نازک است به کمک حرارت یا چسب و با استفاده از دستگاههای سلفون کش در ابعاد مختلف، بر روی محصول چاپی چسبانده میشوند.

سلفون پس از چسبیدن روی سطح محصولات چاپی به صورت شفاف در می آید. زمانی که سلفون روی سطح محصول قرار می گیرد، مانند یک نوع لایه ی محافظتی عمل میکند و کار چاپ شده را در برابر نفوذ رطوبت، آلودگی و چربی پوست دست، خراشیدگی و پارگی و نیز گرد و غبار محافظت میکند. همچنین ضمن افزایش استحکام محصول و محافظت بیشتر از آن، سبب میشود که سطح محصول چاپی از شفافیت و براقیت خاصی برخوردار باشد. این مهم سلفون کشی را به یکی از ملزومات پس از چاپ بدل میکند.

سلفون کشی

سلفون کشی در حقیقت یکی از مراحلی است که پس از چاپ و قبل از عملیات برش کاغذ انجام میشود.

دلایل استفاده از سلفون کشی در کارهای چاپی

  • ایجاد لایه پوششی به روی محصول جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و مایعات
  • افزایش دوام و ماندگاری چاپ و رنگ محصول چاپی
  • افزایش میزان مقاومت کاغذ و جلد محصولات چاپی در برابر خراش و پارگی
  • محافظت از جلد یا کاور بسته بندی محصول چاپی در برابر سایش و تا خوردگی
  • بهبود زیبایی بصری و جلوه ی کاور یا بسته بندی محصول با پر رنگ تر نشان دادن رنگ ها و افزایش براقیت محصول

سلفون و نقش آن در صنعت چاپ

سلفون در حقیقت یکی از کاربردی ترین ملزومات مورد استفاده در صنعت بسته بندی و چاپ به شمار می آید و جزء اصلی مورد استفاده در سلفون کشی کارهای چاپی محسوب میشود. این محصول در انواع مختلف براق، مات، مخملی و طرح دار موجود است و هر یک مورد استفاده و کاربرد خاص خود را دارند. با این وجود استفاده از انواع براق و مات در پروژه های چاپی، به جهت محبوبیت بالاتر در میان عموم مشتریان، مرسوم تر می باشد.

به عنوان نمونه در بهبود کیفیت و محافظت از جلد کتاب، کاتالوگ، کارت ویزیت، کارت پستال و انواع جعبه و پاکت ها مورد استفاده قرار می گیرند. میتوان اینگونه گفت که مهمترین علت استفاده از سلفون در کارهای چاپی افزایش استحکام، براقیت و بهبود جلوه ی کارهای چاپی می باشد.

• ویژگی های سلفون براق

سلفون های براق نسبت به دیگر انواع این محصول، از براقیت و شفافیت بیشتری برخوردار می باشند. نصب آنها بر روی کارهای چاپی، رنگ ها را پر رنگ تر و متمایزتر نشان میدهد. از آنجایی که این نوع سلفون سبب بازتاب نور از سطح محصول چاپی میشود، با افزایش جلای کار زیبایی بصری آن را دو چندان میکند.

نکته ای که باید ضمن انتخاب این نوع سلفون مد نظر داشته باشید این است که، انعکاس نور از سطح براق ایجاد شده بسیار زیاد است. از این جهت اگر قرار است محصول چاپی در محیطهای در معرض نور مستقیم به کار برده شود، استفاده از سلفون براق برای کار چاپی مورد نظر توصیه نمیشود.

• ویژگی های سلفون مات

سلفون های مات برخلاف انواع براق، مانع از انعکاس نور از سطح محصول چاپی میشوند. از این رو سطح ایجاد شده، کدر و مات به نظر می آید. مات بودن این نوع سلفون سبب میشود، تا شفافیت رنگ اصلی کاهش یابد و رنگ های چاپی کمی کمرنگ تر به نظر بیایند. نکته ی مثبت در بحث استفاده از سلفون های مات این است که، این نوع سلفون ها به دلیل ممانعت از بازتاب نور از سطح محصول، دید بصری بهتری را در محیطهای در معرض نور مستقیم برای بیننده فراهم میکنند.

سلفون در حقیقت یکی از کاربردی ترین ملزومات

سلفون در حقیقت یکی از کاربردی ترین ملزومات مورد استفاده در سلفون کشی کارهای چاپی محسوب میشود.

انواع سلفون های مورد استفاده در کارهای چاپی

به طور کلی سلفونهای مورد استفاده در صنعت چاپ به دو دسته ی؛ سلفون واتربیس و سلفون حرارتی تقسیم میشوند. هر یک از انواع این سلفونها خود مدلهای متنوعی دارند که، بسته به نوع عملیات و محصول چاپی از نوع به خصوصی از آنها استفاده میشود. هر یک از انواع سلفون های مورد استفاده در سلفون کشی کارهای چاپی از طریق روش اتصال و دستگاه های سلفون کشی به خصوصی بر روی محصولات چسبانده میشوند.

سلفون واتربیس

سلفون واتربیس یا سلفون سرد یکی از انواع سلفونهای مورد استفاده در صنعت چاپ است که نوع چسبی پایه در آب می باشد. این محصول در واقع از قبل روی یک سطح وجود دارد و چسب آن در حالت عادی غیرفعال بوده و چسبندگی ندارد. به منظور فعالسازی چسب و خاصیت چسبندگی، می بایست آن را در تماس با آب قرار داد.

پس از آنکه سلفون واتربیس قدرت چسبندگی لازم را به دست آورد، روی سطوح چاپی مورد نظر قابل اعمال است. این محصول نسبت به سلفون حرارتی قیمت و کیفیت پایینتری دارد اما به دلیل صرفه ی اقتصادی بیشتر، از آن به وفور در سلفون کشی کارهای چاپی با تیراژ بالا استفاده میشود. این فرآیند توسط دستگاه سلفون کشی سرد و به دو شکل براق و مات انجام میشود.

سلفون حرارتی

سلفون حرارتی نوع دیگری از انواع سلفون مورد استفاده در صنعت بسته بندی و چاپ است. این محصول به وسیله ی فشار و حرارتی که توسط دستگاه سلفون کشی حرارتی ایجاد میشود، بر روی سطح کاغذ می چسبد. این دستگاه مانند ماشین های افست عمل میکند و با استفاده از گرمایی که توسط سیلندرها تأمین میشود، سلفون را روی کار می چسباند.

سیلندرها با استفاده از روغن، آب، المنت یا ماکروویو گرم میشوند و حرارت لازم برای این فرآیند را تأمین میکنند. جالب است بدانید که پس از سلفون کشی حرارتی روی محصول، دیگر امکان امباس روی بعضی رنگ های به خصوص وجود ندارد. سلفون حرارتی با کیفیت ترین نوع سلفون مورد استفاده در حوزه ی چاپ می باشد. این محصول مدلهای متنوعی دارد و سبب افزایش شفافیت و زیبایی و نیز دوام و مقاومت انواع کار چاپی در برابر سایش، پارگی، نفوذ مایعات و … میشود.

سلفونهای مورد استفاده در صنعت چاپ

به طور کلی سلفونهای مورد استفاده در صنعت چاپ به دو دسته ی؛ سلفون واتربیس و سلفون حرارتی تقسیم میشوند.

انواع مدلهای سلفون حرارتی و کاربرد آن در صنعت چاپ

سلفون حرارتی مورد استفاده در صنعت بسته بندی و چاپ مدلهای مختلف و متنوعی دارد که از میان آنها، دو نوع براق و مات کاربرد بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند. از دیگر انواع این محصول میتوان به سلفون حرارتی مخمل، طرح دار، برجسته و متالایز اشاره کرد. مدلهای ذکر شده نسبت به انواع مات و براق محدودتر بوده و استفاده ی کمتری در صنعت چاپ دارند.

اینکه از چه نوع سلفون حرارتی در پروژه ی چاپی استفاده شود (مات یا براق)، بستگی به نوع کار و انتخاب مشتری دارد و چارچوب ثابتی ندارد. سلفونهای حرارتی کاربردهای مختلفی در حوزه ی چاپ دارند، که از جمله ی آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود دوام و مقاومت کار چاپی در برابر فرسودگی
  • افزایش شفافیت و به تبع آن زیباتر شدن جلوه ی بصری محصول چاپی
  • بالا بردن کیفیت کار و محافظت از آن در برابر چروکیدگی
  • ایجاد لایه ی محافظتی در برابر نفوذ رطوبت
  • افزایش میزان استحکام کار چاپی و ممانعت از تاخوردگی

انواع مدلهای سلفون حرارتی

انواع مدلهای سلفون حرارتی

بررسی تفاوت های میان سلفون حرارتی و واتربیس

سلفون حرارتی و واتربیس از نظر ویژگی و کاربرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما از نظر ساخت، نوع استفاده و روش اتصال با یکدیگر کاملاً متفاوت می باشند. شاید بتوان تفاوت نوع ساخت را اصلی ترین وجه تمایز این دو نوع سلفون دانست. در فرآیند تولید و ساخت سلفون حرارتی از یک نوع چسب مخصوص استفاده میشود. به این صورت که چسب و سلفون در روند ساخت با یکدیگر ادغام میشوند.

چسب در این حالت فعال نیست و چسبندگی ندارد. در مرحله ی بعد سلفون حرارتی روی محصول چاپی قرار می گیرد و چسب آن، در اثر حرارت تولید شده توسط دستگاه سلفون کشی حرارتی فعال شده و بر روی کار نصب میشود، اما پروسه ی نصب سلفون واتربیس به شکل دیگری است.

سلفون واتربیس بر خلاف نوع حرارتی این محصول دارای چسب مخصوص نمی باشد. به همین دلیل به هنگام استفاده از آن در سلفون کشی کارهای چاپی به طور جداگانه از چسب سلفون استفاده میشود. سپس این محصول توسط دستگاه سلفون کشی سرد روی محصول چاپی نصب میشود. چنین ویژگی سبب شده است تا اجرای پروژه های سلفون کشی که در آنها از نوع واتربیس استفاده میشود، نسبت به موارد استفاده از سلفون حرارتی وقت گیرتر باشد. این تفاوت یکی از دلایل اصلی وجود اختلاف قیمت بین این دو نوع سلفون می باشد.

مقایسه ی کلی تفاوت های بین سلفون واتربیس و سلفون حرارتی

  • قیمت سلفونهای واتربیس نسبت به انواع حرارتی بسیار پایینتر می باشد.
  • سلفون حرارتی حاوی چسب مخصوص سلفون کشی است اما نوع واتربیس فاقد این نوع چسب می باشد.
  • سرعت نصب سلفون حرارتی بر روی کار چاپی، بسیار بیشتر از نوع واتربیس می باشد.
  • نصب سلفون واتربیس با استفاده از دستگاه سلفون کشی سرد و نصب نوع حرارتی بوسیله ی دستگاه سلفون کشی حرارتی انجام میشود.
  • سلفونهای حرارتی نسبت به انواع واتربیس از کیفیت بسیار بالاتری برخوردارند.
  • چسب سلفون واتربیس بر پایه ی آب است و در تماس با آب فعال میشود اما چسب سلفون حرارتی در اثر اعمال حرارت فعال میگردد.

سلفون حرارتی و واتربیس

سلفون حرارتی و واتربیس از نظر کاربرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما از نظر ساخت و روش اتصال با یکدیگر متفاوتند.

بررسی دلایل اصلی تفاوت قیمت انواع حرارتی با نوع واتربیس

سلفون های حرارتی نسبت به انواع واتربیس از قیمت بالاتری برخوردار هستند. یکی از دلایل اصلی این تفاوت قیمت، مربوط به پروسه ی تولید این دو محصول می باشد. زیرا سلفون حرارتی در ساختار خود چسب مخصوص سلفون نیز دارد در صورتی که، سلفون واتربیس فاقد این چسب است. همین امر سبب شده تا علاوه بر کیفیت بالاتر نسبت به انواع واتربیس، از قیمت بیشتری نیز نسبت به آنها برخوردار باشد. از جمله دلایل دیگر اختلاف قیمت این دو محصول میتوان به؛ تفاوت سایز سلفون ها اشاره کرد.

هر یک از سایزهای این سلفونها قیمت خاص خود را دارند. این اختلاف قیمت به خصوص در پروژه های چاپی با تیراژ بالا، خود را بیشتر نشان میدهد. از این رو از سلفون های واتربیس به جهت صرفه ی اقتصادی بیشتر، در اجرای کارهای چاپی با تیراژ بالا و از سلفون حرارتی در سلفون کشی کارهای چاپی با تیراژ پایینتر استفاده میشود مگر آنکه، خود مشتری درخواست استفاده از انواع حرارتی در تیراژ بالا را داشته باشد.

قیمت سلفون های حرارتی

سلفون های حرارتی نسبت به انواع واتربیس از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

تولیدکنندگان و توزیع کنندگان سلفون حرارتی در ایران

شرکت نقش الماس کاسپین

گروه تولیدی نقش الماس کاسپین درسال 1397 با هدف تامین بخشی از مایحتاج ملزومات صنعت چاپ، به منظور قطع واردات و خروج ارز از کشور درمحیطی به مساحت 25000 متر مربع و زیر بنای 20000 متر مربع، واقع درشهرک صنعتی کاسپین یک تاسیس شد و اقدام به راه اندازی خط تولید فیلم های حرارتی BOPP و BOPET برای اولین بار در ایران نموده است.

 

با افتخار اعلام می کنیم که این کارخانه با تکیه بر دو دهه تجربه مجتمع چاپ نقش الماس  با کارنامه ای معقول در صنعت چاپ، بسته بندی و کارت های هوشمند بانکی و غیره ایجاد گردیده است.

آن چه این شرکت هم اکنون در فاز اول توانسته به آن دست پیدا کند تولید فیلمهای حرارتیBOPP و BOPET به صورت مات و براق و همچنین متالایز نقره ای، با کیفیت و استاندارد های جهانی بوده که با دانش فنی روز دنیا و با بهره گیری از نیروهای متخصص توانسته است محصولات جدیدی را روانه بازار کند که به سبب تولید داخلی این محصولات از خروج قابل ملاحظه ای ارز از کشور جلوگیری میشود.

در فاز دوم گروه تولیدی نقش الماس کاسپین با دریافت مجوزهای بهداشتی از سازمان غذا و دارو و ورود به بازار کاغذهای بهداشتی (کاغذهای لیوان و ظروف یکبار مصرف کاغذی، ساشه‌های غذایی،کوتینگ و لمینیت روی پارچه های اسپان باند و متالایز روی انواع کاغذهای تحریر، گلاسه، ایندربرد، پشت طوسی و غیره توانسته است سهم زیادی از بازار را کسب کند.

لازم به ذکر است تولید انواع کاغدهای پشت چسبدار و فیلم های حرارتی متالایز تک رنگ و هفت رنگ ، طرح دار ، لیزری ، ضد خش، مخملی، اکلیلی وغیره به زودی در فاز سوم  مجموعه آغاز خواهد شد. نکته قابل توجه در تولید این محصولات این است که با بهره گیری از بهترین مواد اولیه و چسب بسیار قوی و شفاف با چسبندگی فوق العاده و با عبور از تست های آزمایشگاهی قابلیت رقابت با بهترین محصولات وارداتی را نیز دارد.

در حال حاضر به مدد خداوند متعال توانستیم با دریافت 4 ایزوی استاندارد، مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ISO 45001 ، پیشگیری آلودگیهای محیط زیست ISO 14001 و مدیریت ایمنی و بهداشت مواد غذایی   ISO 22000  بازار داخلی را تامین نموده و همچنین این مجموعه توانسته است مسیر صادرات محصولات خود را نیز به سرعت طی نموده و محصول ایرانی را روانه بازارهای خارجی نماید.

شرکت تهران ماشین ابزار با نام تجاری tmc

شرکت TMC با تکیه بر 38 سال تجربه و شناخت بازار جهانی هم اینک یکی از قوی ترین شرکتهای در زمینه دستگاههای لیبل و پس از چاپ با فروشی چشمگیر از دستگاهها و رضایت مندی مشتریان دفتری در چین، در شهر شانگهای در حال عرضه ماشین آلات صنعتی به بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران، کشورهای همسایه و امریکای لاتین می باشد. همچنین TMC، اهتمام خود را در عرضه ماشین آلات لیبل، پس از چاپ و مواد مصرفی به کار برده و توانسته است با جلب اعتماد صنف چاپ و بسته بندی طیف وسیعی از این ماشین آلات را در ایران عرضه نماید.
سلفون حرارتی BOPP یکی از کالاهای مواد مصرفی از کشور چین می باشد که شرکت تهران ماشین ابزار Tmc با در اختیار گرفتن چند سوله انباری تکمیل از ملزومات چاپ افست را در اختیار گرفته است تا این اطمینان خاطر را به شما بدهد که تکیه گاهی قدرتمند در تهیه ملزومات پیش از چاپ و ملزومات چاپ برای مجموعه های فعال ذر این زمینه باشد.
انواع رول سلفون حرارتی مات و براق مخملی و متالایز طلایی و نقره ای و دورو جرقه گیری شده در میکرونهای 22-23 در تمامی عرض ها از 5/22 تا 100 و در متراژهای 1000 ، 2000 و 3000 متری آماده تامین و ارائه به چاپخانه های تمام نقاط ایران توسط شرکت tmc بصورت ارسال رایگان می باشد .

شرکت تهران ماشین ابزار ( شرکت tmc ) حامی قذرتمند شما در فروش دستگاه چاپ لیبل پشت چسبدار ، ملزومات پیش از چاپ ، ملزومات چاپ میباشد.

شرکت پلاستیک ماشین الوان

شرکت پلاستیک ماشین الوان در سال ۱۳۷۶ با هدف تامین مایحتاج صنایع بسته بندی کشور به منظور قطع واردات و خروج ارز در زمینی به وسعت ۲ هکتار در شهرک صنعتی اشتهارد تاسیس شد.

در ابتدا دستگاه های چاپ، لامینه اکستروژن و برش از کشور کره جنوبی تهیه و نصب و در ادامه با استفاده از تکنولوژی کشور آلمان، دستگاهCPP  نصب و راه اندازی گردید. و از سال ۱۳۷۸ شرکت پلاستیک ماشین الوان اقدام به تولید انواع محصولات فیلم CPP  ، غذایی و دارویی نمود.

از سال ۱۳۷۸ تاکنون تقریباً هر ۲ سال، یک خط تولید جدید به مجموعه اضافه شده است و در حال حاضر با ۴ دستگاه چاپ، ۴ دستگاه دارای لامینه ، دو خط تولید فیلم CPP ، ۲ خط تولید لامینه اکستروژن ، ۱۵ دستگاه برش و یک دستگاه دارای لامینه غیر حلالی در گروه پما به ادامه ی تولید و همکاری می پردازد.

با افتخار اعلام می کنیم که این شرکت با تکیه بر تجربه ۲۰ ساله و دانش فنی روز دنیا و نیروی متخصص ، توانسته است هر ساله محصولی جدید را به بازار تولید و عرضه نماید.

آنچه این شرکت هم اکنون توانسته به آن دست یابی پیدا کند، تولید انواع لفاف های صنایع غذایی، دارویی و صنعتی بوده که در این زمینه نیز کشور را از واردات بی نیاز نموده است. به عنوان مثال فیلم های مدیکال،  آلو آلو ، بلیستر، انواع CPP  شیری و دو سر پیچ و همچنین انواع لفاف های آسان باز شو و تیوپ به صورت انحصاری در کشور ایران و تنها در شرکت پلاستیک ماشین الوان در حال تولید می باشند.

جمع بندی

سلفون کشی در واقع یکی از امور یا ملزومات پس از چاپ در صنعت بسته بندی و چاپ به شمار می آید. در طی این فرآیند سلفون که لایه ای مات و نازک است، با استفاده از دستگاههای سلفون کش (سرد یا حرارتی) و به کمک حرارت یا چسب، در ابعاد مختلف بر روی محصولات چاپی چسبانده میشوند. سلفونهای مورد استفاده در این فرآیند از نظر شیوه ی نصب به دو نوع؛ سلفون حرارتی و سلفون واتربیس تقسیم میشوند.

هنگامی که سلفون بر روی سطح محصول چسبانده میشود، مانند یک نوع لایه ی پوششی و محافظتی عمل کرده و ضمن افزایش استحکام کار، سبب افزایش شفافیت و براقیت محصول چاپی میشود. سلفون کشی کارهای چاپی همچنین محصول را در برابر گرد و غبار، پارگی، لک و آلودگی و نفوذ رطوبت محافظت میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *