مجله چاپ

معرفی چند نوع از روش های چاپ

معرفی چند نوع از روش های چاپ

روش های چاپ را به انواع مختلفی می توان تقسیم بندی نمود. در یک نوع تقسیم بندی چاپ به سه نوع مسطح ،چاپ گود و چاپ برجسته می توان تقسیم بندی نمود. چاپ هلیوگراور و هلیو از نوع گود و چاپ فلکسو از نوع برجسته و چاپ رول از نوع مسطح هستند. انواع دیگری از چاپ نیز وجود دارند. اما در روش های ذکر شده، فناوری های قدیمی به روز شده و با دستگاه های جدید و برای تیراژهای بالا و با کیفیت هر کدام برای نوعی از چاپ استفاده می شود. تمام این روش های چاپ به نوعی در چاپ های صنعتی استفاده می شوند.

چاپ بر روی انواع قوطی ها، لمینت ها و سلفون ها، چاپ برروی کیف های یک بار مصرف و کیسه های پارچه ای و قوطی ها و بسته های دارویی. چاپ روی این رده از محصولات در عین کیفیت بالا به تیراژ بالا نیاز دارد. برای همین از یکی از این چهار روش می توان بهترین استفاده را برد. روش های جدید تر در چاپ نیز وجود دارد که به نسبت میزان استفاده در صنعت کشور به ترتیب به آن ها خواهیم پرداخت.

تفاوت چاپ هلیورگراور و فلکسو در چیست؟

چاپ گراور یک روش پردازشی پرکاربرد است که اغلب برای چاپ مجلات و کاتالوگ های بزرگ استفاده می شود. برخلاف چاپ فلکسو، جوهر در چاپ گراور از حفره های کوچک حکاکی شده منتقل می شود و نه از یک نقش برجسته منعطف، این حفره ها که در سیلندر چاپ تعبیه شده اند، الگوی چاپ را تشکیل می دهند.

تفاوت بین چاپ افست رول ها و گراور ها چیست؟

نقاط افست رول به صورت یک نقطه پیکسلی و از سطح چاپ می شوند. گراورها بر اساس حکاکی چند ضلعی هستند. افست از یک صفحه چاپ استفاده می کند. استوانه‌ای حکاکی شده با سلول‌هایی که حامل جوهر هستند، عمل چاپ را انجام میدهد. افست یک فرآیند چاپ افست است، در حالی که گراور به صورت محفظه است (یعنی استوانه مستقیماً با کاغذ در تماس است و درافست به این شیوه نیست).

چاپ هلیوگراور

تفاوت های در اصطلاحات رایج در صنعت چاپ در ایران با تقسیم بندی های رایج آکادمیک صنعتی وجود دارد. هر چند این اصطلاحات در نتیجه کار چاپ هلیوگرار یا چاپ فلسکو یا هلیو و رول تغییری ایجاد نمی کنند. چاپ ها را به سه نوع مسطح و گود و برجسته می توان تقسیم کرد. چاپ هلیوگراور از چاپ های فرونقش است. برای چاپ هلیوگراور یا چاپ گود(فرونقش یا روتوگراور) دستگاه چاپگر نقش را می تواند برجسته ایجاد کند. این روش جدید نیست ولی با پیشرفت فناوری چاپ، در چاپ هلیوگراور نیز از دستگاه های چاپ جدید تری استفاده می شود.

اساس کار در چاپ هلیوگراور حکاکی و کلیشه سازی است که در ابتدا با مس تولید می شد. کلیشه های حکاکی شده می توانند با آبکاری اغلب با کروم به صورت مستحکم و تقریبا دائمی یا موقت باشند. در چاپ هلیوگراور گراور ها از طریق گردش غلطک ها رنگ را روی سطحی که قرار است چاپ روی آن انجام شود، منقش می کنند.

طرح شماتیک از چاپ هلیوگراور (روش طراحی سیستم آلیسون)

طرح شماتیک از چاپ هلیوگراور (روش طراحی سیستم آلیسون)

موارد مصرف در چاپ هلیوگراور وقتی است که چاپ های مثل افست( هم سطح) مفید نیست، تیراژ سفارش بالاست یا چاپ گرافیکی و با دقت و با تیراژ بالا مورد نیاز است. در چاپ هلیوگراور دقت و تیراژ و امکان چاپ روی نایلون و مواد دیگر وجود دارد. این مزیت ها چاپ هلیوگراور را ممتاز می کند. تتراپاک که پاکت و بسته روکش دار نایلونی شیر را در جهان تولید می کند؛ از چاپ هلیوگراور بهره می برد. برای چاپ روی مقوا، پاکت سازی ها و دیگر مورادی که هم دقت و هم تعداد حداقل بالای 300 هزار دور چاپ لازم است، چاپ هلیوگراورمقرون به صرفه می شود.

نمونه چاپ و دستگاه چاپ هلیو گراور

نمونه چاپ و دستگاه چاپ هلیو گراور

فلسکو

چاپ فلسکو جایگزینی برای چاپ لترپرس است. نوعی چاپ برجسته که از کلیشه های فتوپلیمری استفاده می کند و مانند چاپ هلیوگراور فرونقش نیست. کلیشه های چاپ فلکسو بر خلاف چاپ هلیوگراور از جنس نوعی ژلاتین و الاستومر به صورت پلیت های فتو پلیمری تهیه می شوند. برای چاپ روی سطح یا هر نوع جنسی که شبیه کاغذ گلاسه بدون بافت ریز باشد، مناسبند. از فلسکو برای چاپ در صنایع داروئی زیاد استفاده می شود.

مقایسه شماتیک و نمونه گراورهای چاپ هلیو گراور و فلکسو

مقایسه شماتیک و نمونه گراورهای چاپ هلیو گراور و فلکسو

نوع چاپ فلسکو به گونه ای است که برای چاپ هر نقشی روی نایلون های سلفونی، قوطی های آلومینومی داروئی، قوطی های فلزی لعاب دار، ورقه های پلاستکی برای انواع بسته بندی ها در مواد غذائی مناسب است.چاپ فلسکو برای تولید انواع لیبل ها و برچسپ ها و کاغذها به نسبت کیفیت بهتری داشته و مخصوص این نوع از متریال هاست و تفاوت اصلی با چاپ هلیوگراور در نوع کلیشه دارد. چاپ فلسکو در نوع موارد چاپ نیز با چاپ هلیوگراور تفاوت دارد.

نمونه چاپ روی محصول با چاپ فلکسو

نمونه‌چاپ روی محصول با چاپ فلکسو

هلیو

این چاپ از انواع چاپ گود و روتوگراور دستگاه کلیشه گردان هلیو است. هلیو و چاپ هلیوگراور هر دو از چاپ های گو هستند. هلیو و چاپ هلیوگراور هر دو از سیلندر ها برای چاپ کردن استفاده می کنند. تفاوت برند های دستگاه های چاپ و نوع استفاده رایج تر در محصولات چاپی در مورد هلیو یا چاپ هلیوگراور باعث تفکیک بین این دو نام می شود. در اصل هلیو و چاپ هلیوگراورتفاوت عمده ندارند و هر دو فرو نقش هستند و روش روتوگراوری دارند. روش تولید کلیشه های فلزی در هر دو نوع از چاپ می تواند به شیوه های شیمیائی ، مکانیکی یا لیزری انجام شود. رنگ در هر دو روش غلیظ است و بعد از رنگ گرفتن گودی ها، اضافه رنگ توسط تیغه بلید
پاک می شود.

نمونه ای از چاپ هلیو روی پاکت

نمونه‎ای از چاپ هلیو روی پاکت

از این روش چاپ برای چاپ تقویم ها و سررسید های رومیزی، انواع ژورنال های رنگی جذاب (با خوراک کاغذ مسطح و تیراژ بالا) و چاپ روی حلب های روغن یا دیگر موارد مشابه، پارچه و مقوا و..استفاده روش چاپ هلیو کاربرد دارد. مرکب در این نوع چاپ بی بو است و زود خشک می شود.

چاپ رول یکی دیگر از روش های چاپ

در این چاپ بر خلاف چاپ هلیوگراور، چاپی مسطح است. چاپ رول یکی از انواع چاپ افست است و در تقسیم بندی نوع خوراک چاپ افست، به نوعی از آن چاپ رول می گویند. فرآیند چاپ رول شامل تغذیه مداوم یک رول کاغذ از طریق دستگاه چاپ است. این با چاپ با ورق متفاوت است که در آن از تکه های کاغذی استفاده می شود که از قبل برش داده شده و سپس وارد دستگاه چاپ می شوند. این فرآیند در مجلات، کاتالوگ ها و نشریات با تیراژ بالا مانند کتاب ها، روزنامه ها و بروشورهای بازار انبوه چاپ با کیفیت بالا استفاده می شود.

نمونه ای از کیفیت چاپ و نوع دستگاه چاپ رول

نمونه ای از کیفیت چاپ و نوع دستگاه چاپ رول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *